Nederlandse voetbalclubs laten kansen liggen op social media

Addthis

Uit onderzoek van LEWIS PR onder de 18 clubs die komend jaar in de eredivisie uitkomen, blijkt dat Ajax, Feyenoord en PSV de grootste clubs van Nederland zijn als het op social media aankomt. De landskampioen van afgelopen jaar, Ajax, is daarbij het populairst van de Grote Drie. Opmerkelijk genoeg vindt FC Twente, vorig jaar nog de nummer twee uit de eredivisie, zichzelf pas terug op een 14de plaats.

(@www.allesport.nl)Professionele voetbalclubs zijn tegenwoordig miljoenenondernemingen met evenveel stakeholders. Dat social media dus ook voor hen een belangrijk platform vormen om de betrokkenheid van deze stakeholders te vergroten moge duidelijk zijn. Maar op welke schaal zetten zij social media dan in? Om dat uit te vinden, hebben wij met onze collega’s in Spanje, Portugal, Groot-Brittannië en Duitsland een onderzoek opgezet naar de social media presence van de professionele voetbalclubs in deze landen.

Opvallend is dat niet alle clubs in Nederland de belangrijkste platformen optimaal inzetten. Zo hebben alleen Ajax en Feyenoord een grote fanbase op een officiële Hyves pagina. Beide clubs hebben honderdduizenden fans, terwijl er veel eredivisie clubs zijn die zelfs geen officiële Hyves pagina hebben aangemaakt. Vreemd, aangezien Hyves nog steeds als grootste sociale netwerk in Nederland kan worden gezien.

Ook op YouTube zijn er maar twee clubs die veel succes kennen. Ajax (meer dan 1 miljoen channel views) en PSV (meer dan 500.000 channel views) spannen hier de kroon, terwijl de rest van de clubs uit de eredivisie weinig tot geen succes kent met het videokanaal.

Ander belangrijke bevindingen:

• Op Facebook is Feyenoord verreweg het meest populair van alle Nederlandse clubs met 23.776 fans. Daarna volgen Ajax en Utrecht met respectievelijk 8.700 en 6.101 fans.

• Ajax heeft de meeste volgers op Twitter (47.185). Op ruime afstand volgen PSV (19.066 volgers) en FC Twente (18.054 volgers).

• Weinig Nederlandse clubs maken gebruik van LinkedIn. FC Groningen heeft de meeste leden in zijn LinkedIn-groep, verder zijn PSV, NEC, Vitesse en VVV-Venlo actief op dit zakelijke netwerk.

Voor sportclubs is een goede band met fans/supporters van essentieel belang. Slechte wedstrijden, een arrogante houding of een onprofessionele reactie op gebeurtenissen in en rond het veld zorgen ervoor dat fans je de rug toekeren en je ‘merk’ geschaad wordt. Reden genoeg om er met trainers, directie, PR en marketing voor te zorgen dat de club zich zowel binnen als buiten het veld van zijn beste kant laat zien, dus ook op social media. Dat er nog steeds clubs zijn die niet alle platformen gebruiken óf maar mondjesmaat op sociale netwerken het contact zoeken met supporters, is een gemiste kans.

Het volledige rapport is hier te downloaden.

bron: MarketingFacts

Addthis

Commentaar formulier verbergen Commentaar formulier verbergen

Smileys

:confused: :cool: :cry: :laugh: :lol: :normal: :blush: :rolleyes: :sad: :shocked: :sick: :sleeping: :smile: :surprised: :tongue: :unsure: :whistle: :wink: 

  1000 tekens over

Antispam Nieuwe afbeelding Hoofdletter gevoelig

 

Aanvullende informatie